Arancini

Nu var det alldeles för länge sedan det hände något på den här bloggen! Sluta spendera era civilingenjörslöner på att äta ute och börja laga mat istället! 😉

Jag tänkte föregå med gott exempel och skriva om något jag lagade igår, nämligen arancini. Jag beställde av en slump arancini (utan att veta vad det var) i Melbourne och det var kärlek vid första ögonkastet (eller tuggan kanske…). Arancini är kort sagt ostfyllda risottobollar som friteras!

Här är ”receptet”:

– Överbliven risotto (tror faktiskt jag använde resterna från när ni var här sist!)

– Fyllning, jag körde lite getost och pecorino

– Vistpat ägg

– Mjöl och ströbröd

– Nån billig frityrolja…

Metod:

Värm upp frityroljan i en liten men djup kastrull. Lägg upp mjöl, äggvisp och stråbröd i tre skålar. Skär osten i små tärningar. Forma risottobollarna genom att ”platta ut” en bit risotto i handen, lägg i ostbiten och omslut sedan ostbiten med risotton. Tricket verkar vara att ju mindre bollar desto godare… tänk pingisbollsstorlek. Ett annat trick är att ha blöta händer. Rulla sedan bollen först i mjöl, sedan ägg och till sist ströbröd. När du gjort lagom många bollar så är det bara å börja fritera! Ca 4-5 minuter verkar vara lagom. Kanske inte något att basera en hel middag på, men klockrena som förrätt / tilltugg.

Nu är min fråga – när ska vi ses och laga mat igen? Eller kanske bara gå ut och käka på en schysst restaurang?

Lämna en kommentar